Sinds 2013 vormen de bibliotheken binnen de vijf gemeenten: Bernheze, Landerd, Meierijstad, Oss en Uden samen de Noord Oost Brabantse Bibliotheken, afgekort als NOBB. Naast het uitlenen van boeken en materialen, biedt de NOBB haar inmiddels meer dan 40.000 leden ook verschillende events, cursussen en activiteiten rondom lezen en taal.
Maaike van der Burgt (44) houdt zich als Hoofd Publieke Dienstverlening Bibliotheken Oss o.a. bezig met de financiële administratie achter de NOBB en krijgt daarbij te maken met onbetaalde facturen. Zij deelt graag haar ervaring met de incassodienstverlening van Centraal Invorderings Bureau (CIB).
De Samenwerking
Persoonlijke aanpak en korte lijnen.
“NOBB werkt al ruim 10 jaar samen met CIB, doordat andere bibliotheken ook erg tevreden waren over dit incassobureau en ons hierover hebben geïnformeerd.” zegt Van der Burgt. “Dit heb ik inmiddels ook zo mogen ervaren. Toen ik 4 jaar geleden bij NOBB kwam werken, verbaasde het mij dat er zoveel (hoogoplopende) boetes zijn en materialen niet worden ingeleverd dan ik had gedacht. Het is dan ook erg prettig om CIB als ervaren incassopartner te hebben die ons hierin adviseert en ontzorgt”.
“Wij verwachten van CIB als onze incassopartner dat de openstaande facturen uiteindelijk betaald worden, maar wel op een nette en klantvriendelijke manier. Wij kiezen als bibliotheek bewust voor een mildere aanpak en persoonlijke manier van benaderen. Dit past bij ons bescheiden karakter. Bij ons gaat het namelijk om onze leden, die wij niet ‘gewoon’ als klanten beschouwen. Wij willen onze leden graag terugzien, zeker nu het met de jaren lastiger wordt om als bibliotheek het ledenaantal te behouden of zelfs te laten stijgen”.
“Het maatwerk dat CIB levert, is hierbij voor ons van toegevoegde waarde. De toon en het woordgebruik in de communicatie naar onze leden heeft CIB volledig afgestemd op onze wensen, zodat deze past bij NOBB als organisatie. CIB denkt hierin goed mee en is erg flexibel”.
““Het maatwerk dat CIB levert is hierbij voor ons van toegevoegde waarde.””
“Wat ik erg prettig vind aan onze samenwerking met CIB, is dat de lijntjes heel kort zijn. Ik hoef maar een e-mail te sturen en CIB behandelt mijn vraag meteen. CIB houdt ons direct op de hoogte en adviseert over incassodossiers die mogelijk meer succes bieden in bijvoorbeeld een schuldbewakingstraject. Ook kan ik persoonlijk contact opnemen met onze accountmanager, die altijd bereid is om met ons mee te denken.”
Het resultaat
Positieve klantervaring.
“Een incassobureau kan in eerste instantie soms best afschrikken”, vertelt Van der Burgt. “Zelf heb ik wel eens minder aangename verhalen vernomen over incassobureaus in het algemeen. Om die reden ben ik zo blij met de positieve ervaring die wij hebben met CIB. Gelukkig krijgen wij ook van onze leden terug dat het contact met CIB prettig verloopt en dat zij eigenlijk heel goed geholpen worden”.
“Wat ik erg fijn vind, is dat CIB een incassotraject – dat soms best ingewikkeld lijkt – voor ons heel helder en simpel kan maken. Daarbij zorgt CIB ervoor dat wij niet meer hoeven om te kijken naar de overgedragen incassodossiers. Een incassotraject vinden wij eigenlijk het minst leuke om te doen. Wij houden ons natuurlijk liever bezig met de bibliotheek en onze eigen activiteiten. Het is dan ook prettig om deze taak over te dragen aan een professioneel incassobureau als CIB”.