Het is als een roller coaster. Bij aanvang van de coronacrisis kelderden het aantal incassozaken hevig. Tot gemiddeld 30% minder in de zomer van 2020. Dat had uiteraard alles te maken met het bestedingsgedrag van de consument dat flink sterk afnam. Consumentenaankopen bleven uit of daalden drastisch. Huishoudens die het financieel toch al moeilijk hadden, lijken in coronatijd bovendien extra kwetsbaar. Voor velen is het in ieder geval onzekerheid troef. Of erger nog, werk en inkomen zijn onverwacht weggevallen. Die onzekerheid is inmiddels het belangrijkste onderwerp van gesprek bij het oplossen van betalingsachterstanden.
Meer hulpvragen en betalingsregelingen
Het gevolg is veel meer inkomende gesprekken en een sterke stijging in de hoeveelheid hulpvragen. Het aantal betalingsregelingen liep op een gegeven moment zelfs op tot 50% meer dan voor coronatijd. Gelukkig is er veel begrip bij schuldeisers die een inschikkelijke(re) houding aannemen in het aanmaningstraject. Ze gaan steeds vaker in gesprek met hun klanten op zoek naar een goede oplossing voor betalingsachterstanden. Bedrijven en instellingen zijn zich degelijk bewust van de moeilijke periode die hun klanten doormaken. De focus op het eigen debiteurenproces is daarmee belangrijker dan ooit.
Langere betalingstermijn
Consumenten vragen meer tijd om af te betalen. Dat wordt ook gehonoreerd. Zo liep de periode van afbetalen in het begin van de coronacrisis op naar zeven maanden waar dat voor dit tijdperk nog gemiddeld vier maanden was. De betalingstermijn ligt nu, begin 2021, op zes maanden. Ondernemers die hun debiteurenproces hebben verlengd, boden 20% minder openstaande facturen aan welke door coeo geïncasseerd moeten worden.
Minder gerechtelijke incassozaken
Organisaties hebben te kampen met meer definitief oninbare facturen dan in 2019. Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om vorderingen niet langer door te zetten naar het gerechtelijke incassotraject. Ter voorkoming van bijkomende hoge kosten voor zowel de consument als de schuldeiser. Bovendien zorgen afwijkende betalingsregelingen ervoor, dat gerechtelijke incassozaken uitblijven of zo mogelijk worden uitgesteld.
Het bewustzijn van de ernst van de crisis is groot. Dat geldt zeker ook voor de bereidheid om het samen met de klant op te lossen. Ook al is het allemaal nog heel broos, het consumentenvertrouwen lijkt voorzichtig aan te herstellen en het aantal incassozaken is weer terug op het niveau van voor de crisis.
Door: Johan de Jager, Operations Manager bij coeo NL & BE